Donkersloot meets Rembrandt


Donkersloot meets Rembrandt

Dit jaar eren we Rembrandt van Rijn. 350 jaar geleden, op 4 oktober 1669, stierf de beroemdste Nederlandse kunstenaar in Amsterdam. De van oorsprong Leidse molenaarszoon was een rebel: hij lapte de regels van de kunst aan zijn laars en werkte zich intussen op tot een van de grootste kunstenaars en verhalenvertellers van de Gouden Eeuw. Toch waren zijn leven en zijn loopbaan niet één groot succesverhaal. Woelige liefdesrelaties, geldzorgen, teleurstellingen op professioneel gebied en het verlies van dierbaren, hij kreeg het allemaal ruimschoots voor zijn kiezen…

Dit jaar brengen talloze tentoonstellingen, publicaties en evenementen in Nederland en daarbuiten ons weer een stukje dichterbij de kunstenaar en de mens Rembrandt, een man van vlees en bloed.

De bekende hedendaagse schilder Peter Donkersloot is groot bewonderaar:
'Rembrandt staat bekend om zijn doordringende en krachtige portretkunst, van zowel individuen als groepen. Dit, samen met zijn superieure schildervaardigheden, zijn atmosferische omgang met licht en zijn beheersing van clair obscur, maakt hem een van de beste schilders aller tijden'.
Met een recente serie schilderijen creëerde Donkersloot een persoonlijk eerbetoon. Hij brengt Rembrandt tot leven in het Amsterdam van nu. Ook figuren - familie, dierbaren, vrienden en opdrachtgevers - uit Rembrandts mooiste schilderijen zijn 'uit hun kaders gestapt' en lopen mee - ieder met een eigen verhaal - in een verrassende tocht door de stad…

nachtwacht

Peter Donkersloot, Night Watch company parade, Amsterdam, 1638, 2018, acryl op doek, 200 x 150 cm. Verkocht

Peter Donkersloot gebruikte zijn verbeelding toen hij de beroemdste schilder van Amsterdam, Rembrandt, door de stad zag lopen met enkele leden van een schutterij. Allemaal capabele mannen die, als de nood aan de man kwam, konden worden opgeroepen om de stad te verdedigen of rellen te staken. Deze Nederlandse burgermilities bestonden vaak uit ambachtsmeesters, winkeliers en zuivel-, haring- of houthandelaren. De officieren waren meestal rijke kooplieden, nauw verwant aan leden van het stadsbestuur. Hier lopen de officieren - volledig uitgerust in ceremoniële uitrusting - fier op weg naar de Kloveniersdoelen, waar het grote groepsportret dat ze net in opdracht van Rembrandt in het atelier hebben laten maken, prominent aanwezig is. Het zal hen herinneren aan hun taken, hun maatschappelijke betekenis aantonen en toekomstige generaties inspireren om ook de gemeenschap te dienen. Ook het hondje op de brug dat Donkersloot schilderde, neemt deel aan het groepsportret in opdracht, evenals het meisje. Zij is de bedrijfsmascotte. Door de verduisterende vernislaag werd Rembrandt's De officieren en andere leden van de schutterscompagnie van District II, onder leiding van kapitein Frans Banninck Cocq en luitenant Willem van Ruytenburch later bekend als De Nachtwacht, en als een van de beroemdste schilderijen ter wereld. Na de voltooiing in 1642 hing het in de Kloveniersdoelen tot 1715 toen het naar het stadhuis werd verplaatst. Sinds 1808 is het het hoogtepunt van de collectie van het Rijksmuseum en nu wordt het door meer dan 2,2 miljoen bezoekers per jaar in de Eregalerij bewonderd! Deze zomer zijn we uitgenodigd om de restauratie van De Nachtwacht in het museum en online te bekijken. Daarvoor is het het middelpunt van de collectie van het Rijksmuseum met meer dan 400 werken van Rembrandt.


Peter Donkersloot, Rijksmuseum in Spring, 2019, acryl op doek  Prijs op aanvraag

Rembrandts zoon Titus en zijn moeder Saskia van Uylenburg kijken toe hoe het dienstmeisje Hendrickje Stoffels afkoelt in de vijver voor het Rijksmuseum. Saskia, een perfecte dame, houdt helemaal niet van deze afleiding en wil dat Titus zijn huiswerk maakt. Ze weet zelfs niet dat Hendrickje later de maîtresse en zelfs de vrouw van haar man Rembrandt zou worden. Het is een stralende, warme lentedag en ook de beroemde Staalmeesters vangen een frisse wind op het museumplein. De mannen in hun stoffen kostuums kijken met belangstelling naar de schaars geklede vrouw. Zelfs het jonge meisje dat Rembrandt in het open raam portretteerde, werd door het mooie weer naar buiten gelokt. Ook zij zou graag in het koele water baden. Misschien wil die mooie knaap aan de andere kant dat ook wel, denkt ze...

Peter Donkersloot, Rembrandts Red Lights, 2019, acryl op doek, 120 x 150 cm

De beruchte Amsterdamse Wallen en het bruisende nachtleven lijkt nog bekender dan Rembrandt van Rijn... Peter Donkersloot bedacht hoe meestergenie Rembrandt het zou hebben geschilderd zoals het nu is. Met zijn rijk geschakeerde omgang met aardkleurige verf, diep gelaagd en vaak schijnbaar lukraak, die zowel op een illusoire als op een zeer individuele manier vorm en ruimte suggereert. Zijn gebruik van sterke contrasten van licht en donker past in een scène als deze, zowel in technische als in symbolische zin...